Z Barbarą Karasińską, dyrektor wydawniczym serwisu zetnews.pl – o nowym serwisie internetowym, mediach elektronicznych i przyszłości mediów tradycyjnych rozmawia Adam Owczarek.

Barbara Karasińska - anglistka. W Radiu ZET od 12 lat. Od 2001 roku w dziale informacji. Wydawca wiadomości, p.o. redaktora naczelnego
radiozet.pl. Przygotowywała również cotygodniowy program o filmach i
reportaże do magazynu reporterów Radia ZET "Z bliska". Od marca 2011 dyrektor wydawniczy www w Eurozet.  

 

Po co tworzyć nową stronę internetową, nową markę i nowe logo? Nie byłoby lepiej po prostu rozwijać stronę firmową - radiozet.pl?

Strona Radiozet.pl rozwija się w wielu kierunkach, bo tego oczekują słuchacze i internauci. Rozwój na taką skalę mógłby powodować utrudnienia dla użytkowników - treści mogłyby być ukryte na podstronach, mieć nieprzejrzysty layout. Naszą marką jest Zet, a radio to jedynie kanał komunikacji, dlatego traktujemy tę formę rozwoju jako klasyczny brand extension (strategia marketingowa polegająca na rozszerzeniu logo marki na inne produkty tej samej firmy - red.).

Na potrzeby portalu ZetNews stworzyliście redakcję internetową. Jak wygląda praca od środka, współpraca z redakcją radiową? Jaki jest podział?

Podział serwisu na część rozrywkową i newsową odzwierciedla taki sam podział redakcji programowej i informacyjnej. One blisko współpracują, ale zarówno ich charakter pracy jak i odbiorcy są często inni. Trzeba pamiętać, że zarówno dziennikarstwo radiowe różni się od internetowego warsztatem, językiem i narzędziami jakich się używa. Oddzielne zespoły są wyspecjalizowane do tych zadań, ale ściśle współpracują.

I zapewne bez siebie nie mogłyby funkcjonować...

Zgadza się. Redakcja internetowa korzysta z wiadomości przygotowanych na antenę, uzupełnia je np. dodając zdjęcia, filmy lub dokumenty; dając słuchaczom możliwość komentowania wiadomości. Z kolei wybrane własne informacje redakcji ZETnews.pl dziennikarze radiowi opracowują na antenę. Oba zespoły są jedną redakcją newsową, różni się jedynie to w jaki sposób wykorzystują wspólnie zdobyte informacje.

Czy należy się spodziewać, że taka będzie teraz przyszłość mediów tradycyjnych - tworzenie specjalnych redakcji internetowych?

Obserwując tendencje w światowych i polskich mediach, można powiedzieć, że nie jest to przyszłość, ale teraźniejszość...

Czy to oznacza, że obok dziennikarstwa prasowego, radiowego i telewizyjnego mamy już do czynienia z prawdziwym dziennikarstwem internetowym?

Takie dziennikarstwo istnieje już od dawna. Oprócz umiejętności redagowania informacji oznacza to również warsztat z zakresu publikacji wiadomości w sieci. Teksty świetnych publicystów prasowych zwykle muszą być opracowywane przez redaktorów tak, aby łatwo trafiły do zainteresowanych nimi internautów. Internetowe serwisy informacyjne są konstruowane na bieżąco, z każdą dodaną wiadomością i powiązaniem jej z innymi treściami.

Kiedyś, żeby dowiedzieć się co się dzieje na świecie włączałem radio. Teraz - uruchamiam komputer, a radia nie słucham. Nie zabijacie tym samym radia? To takie troszkę podcinanie gałęzi na której się siedzi...

Nasze radio serwis internetowy utworzyło już wiele lat temu. Zbudowanie silnej grupy internautów związanych ze stron radiozet.pl nie miało wpływu na słuchalność. Internet uzupełnia ofertę radiową. Trzeba też pamiętać, że internet poszerza grupę słuchaczy radia o osoby, które nie mogą go słuchać w eterze - mamy przecież dużą grupę odbiorców radia za granicą.

Uruchomiliście także usługę z wiadomościami na telefon - Polacy będą chcieli korzystać z takiej usługi? Potrzebują być informowani online?

Każda z ofert: radio, internet, serwis komórkowy, towarzyszy odbiorcom w różny sposób. Radio jest medium typowo towarzyszącym, a internet daje pełniejszy obraz. Wymaga jednak sprzętu, umiejętności i poświęcenia większej uwagi. Ale... są sytuacje, w których słuchanie radia lub przeglądanie internetu nie jest możliwe. Serwis komórkowy jest skierowany do osób, które najważniejsze wiadomości dnia chcą mieć podane szybko i czytelnie, prosto do ręki.

Internauci mają już wiele stron, na których są najświeższe informacje. Sądzicie, że do zakładki ulubione dodadzą Zetnews?

Zetnews.pl to serwis nie tylko z najświeższymi wiadomościami. Są też opracowania, które pozwolą zrozumieć bardziej skomplikowane sprawy, analizy tematów, wywiady, opinie, ciekawostki naukowe i kulturalne, zdjęcia z wydarzeń, które w radiu można jedynie opisać. Już teraz wiadomości z szerokiego spektrum tematów, w tym tematy specjalne, takie jak beatyfikacja Jana Pawła II, są przedstawione w wygodny sposób, jednak tak aby zaspokoić też potrzeby osób, które mają szerszą wiedzę z opisywanych dziedzin. Jest też serwis anglojęzyczny dla obcokrajowców, którzy chcą znać wiadomości z Polski. To jednak dopiero początek...

Kolejny krok to sprzedawanie tzw. kontentu internetowego innym, mniejszym mediom?

Od lat z sukcesem sprzedajemy serwisy informacyjne audio kilkudziesięciu stacjom radiowym. Dobrze przygotowane, profesjonalne i wiarygodne wiadomości są wartościowym towarem. Jeżeli będzie również popyt na podobne serwisy internetowe, z pewnością rozważymy taką współpracę.

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Jest to archiwalna wersja portalu. Nowa wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: https://sdp.pl