Kwestia wojny w Donbasie ciągle zajmuje ważne miejsce w głównych kanałach telewizyjnych . W okresie kwiecień – lipiec 2015 wyemitowanych zostało ponad 700 materiałów na ten temat, a w wiadomościach tematy związane z wojną zajmowały od 5% (w stacjach takich jak „1+1” czy kanał 5) do 12% (w programie telewizji Ukraina). Najbardziej uderzającą cechą tych materiałów jest ich konwencjonalność, sztampa. Dziennikarze nie wahają się bazować na stereotypach, generalizują, mają tych samych komentatorów, a także sympatyzują ze środowiskami związanymi z tym czy innym oligarchą. Nieliczne materiały przedstawiały pozytywne historie przesiedleńców wewnętrznych, ich sukcesów w nowym miejscu zamieszkania czy też wydarzenia wyraźnie negatywne, związane z brakiem akceptacji czy niemożnością rozpoczęcia działalności biznesowej.

Konkretne tematy, którymi zajmowały się media w ostatnich miesiącach to problemy z przekraczaniem granicy strefy okupowanej, zniszczenia budynków i infrastruktury w rejonie walk, dostęp do ukraińskich kanałów telewizyjnych w DNR i LNR, bezrobocie i „turystyka emerytalna”, nastroje pro-rosyjskie, relacje obywatele  – żołnierze, bezpieczeństwo w strefie granicznej.

Więcej informacji (w języku angielskim) o tym jak media ukraińskie przedstawiają  tematy związane z Donbasem w raporcie Maryny Dovzhenko :

http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/in_english/war_fatigue_and_peace_at_any_price/

Raport powstał w ramach projektu „Centrum Produkcji Medialnej” realizowanego przez SDP w Ukrainie w partnerstwie z Telekritiką. Szczegółowo omawia sposób w jaki media ukraińskie przedstawiają problemy uchodźców wewnętrznych oraz tych mieszkańców Donbasu, którzy nie wyjechali. Projekt Centrum Produkcji Medialnej finansowany jest w ramach Polsko-Kanadyjskiego Programu Wsparcia Demokracji.

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Jest to archiwalna wersja portalu. Nowa wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: https://sdp.pl