Tygodnik „Gość Niedzielny” świętuje 90-lecie istnienia. Obchodom towarzyszyło spotkanie redaktorów z całej Polski, współpracowników i czytelników tygodnika.

Od 20 do 22 września, trwały w Katowicach, gdzie mieści się siedziba redakcji, główne obchody jubileuszu. Dziennikarze „Gościa Niedzielnego” wraz z pracownikami regionalnych oddziałów tygodnika, współpracownikami, zaproszonymi gośćmi i czytelnikami wzięli m.in. udział w modlitwie uwielbienia w krypcie katowickiej katedry.

W niedzielę Mszy św. dla uczestników jubileuszu przewodniczył abp Wiktor Skworc, metropolita katowicki. – Jesteście pozbawionym nalotu sensacyjności zwierciadłem Kościoła – zwrócił się do zebranych. Składając życzenia zespołowi redakcyjnemu, arcybiskup przypomniał, że jednym ze źródeł popularności „Gościa Niedzielnego” są oddziały regionalne. – Opisujcie mały świat wielkim słowem. Każda gazeta powinna mieć wielkie, opiniotwórcze ambicje. Istotą misji dziennikarstwa jest zawsze zmaganie o lepszy świat. Naprawa wielkiego świata zawsze zaczyna się od naprawy swojej ulicy czy domu – zachęcał abp Wiktor Skworc.

Z okazji jubileuszu ukazał się także specjalny numer tygodnika pod hasłem „Mamy wiernych czytelników”. Znalazła się w nim. m.in. historia czytelniczki, która w czasie II wojny światowej właśnie ze szpalt GN uczyła się czytać po polsku. Jak opowiada ks. Marek Gancarczyk, redaktor naczelny pisma, niedługo przed jubileuszem do redakcji dotarł list, w którym siostra zakonna wspomina, że gdy rozważała decyzję o wstąpieniu do klasztoru, ale nie wiedziała, jak to zrobić, z pomocą przyszedł „Gość”. W 1958 została jadwiżanką i od tej pory modli się w intencji GN. – Teraz mamy rok 2013. Jeżeli są takie historie, to śmiało można powiedzieć, że ma się wiernych czytelników – tłumaczy redaktor naczelny.

Ks. Marek Gancarczyk podkreśla, że receptę na długowieczność dał założyciel tygodnika– wtedy ksiądz, a później kardynał i prymas August Hlond. – Wyznaczył on linię „Gościa” jako pisma katolickiego, czyli patrzącego na świat przez pryzmat wartości chrześcijańskich – uważa redaktor naczelny. Drugim elementem była dbałość o stronę ekonomiczną – już w pierwszym numerze, który ukazał się 9 września 1923 roku, pojawiły się reklamy. – Już wtedy zupełnie otwarcie myślano o tym, że pismo musi z czegoś żyć – mówi ks. Marek Gancarczyk.

90-lecie istnienia „Gość Niedzielny” świętuje jako lider rankingów. Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy w lipcu 2013 r. średnia sprzedaż wyniosła niespełna 135 tys. egzemplarzy – najwięcej spośród tygodników opinii.

Miłosz Kluba

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Jest to archiwalna wersja portalu. Nowa wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: https://sdp.pl