Jest już nowy numer „Forum Dziennikarzy”. I są co najmniej dwa powody, dla których nie można go nie mieć. Pierwszy – to nagrodzone w konkursie SDP teksty, które tu publikujemy, drugi - to dołączona do naszego kwartalnika płyta DVD. Zapraszamy do obejrzenia filmów „Tumult nad Łodzią” Leszka Ciechońskiego (Nagroda Wolności Słowa) oraz „Mięso na receptę” Edyty Krześniak ( Nagroda Watergate). Tak dla zaostrzenia apetytu na pełny zestaw nagrodzonych w konkursie SDP utworów. Publikacja – już wkrótce!

A będzie co czytać i oglądać. Członkowie jury na każdym kroku powtarzają, że w tym roku mieli ogromny problem z wyborem najlepszych prac, stąd zresztą mnogość werdyktów ex-equo. Zwraca uwagę różnorodność tematyki, odwaga w pokazywaniu spraw kontrowersyjnych i znakomity warsztat autorów. Coś więcej niż tylko solidne rzemiosło.

Ileż to tekstów napisano o tym, że dziś każdy jest dziennikarzem (i fotoreporterem). Ile wysiłku wkłada się w przekonywanie, że sama definicja tego zawodu – jako twórczego, staje się w epoce nowych mediów anachroniczna. Być może jeśli chodzi o naskórkowy ogląd świata jesteśmy w innym miejscu historii dziennikarstwa, bo tu dominuje system wczesnego ostrzegania i wykrywania czyli Twitter. Ale właśnie dlatego rośnie głód pogłębionej analizy, celnie dobranego punktu widzenia, żmudnego śledztwa, pięknej opowieści. Owoców rzetelnej pracy wspartej błyskiem talentu.

Oczywiście konkurs SDP wiele mówi też o otoczeniu w jakim pracuje dziennikarz. Witold Gadowski odbierając Nagrodę im. Kazimierza Dziewanowskiego za film „Mitzvah” (wspólnie z Maciejem Grabysą) dziękował TVP za to, że… nie chciała tego filmu. Paradoksalnie otworzyła w ten sposób twórcom obrazu drogę na międzynarodowe festiwale, bo film pokazał kanał Planet+. „Bunt stadionów” Mariusza Pilisa (Nagroda im. Stefana Żeromskiego) to także przykład zdobywania widzów „tylnymi drzwiami”, bo film zrobił zawrotną karierę w internecie. Można zatem powiedzieć, że dobre reportaże powstają dziś nie dzięki TVP, ale mimo jej niechęci do dziennikarzy. Inaczej rzecz się ma z radiem publicznym, a zwłaszcza jego regionalnymi rozgłośniami, które wciąż dbają o większe formy dziennikarskie, omijane szerokim łukiem przez komercyjne stacje, niezwykle zainteresowane opłatą audiowizualną.

Słabo nam, dziennikarzom idzie przekonywanie i opinii publicznej, i politycznych decydentów, jakie mogą być skutki oddawania w niemieckie ręce rodzimych mediów. W ub.r. jeden taki koncern przejął praktycznie cały rynek dzienników regionalnych. O tym jak działa drugi przekonuje historia tekstu „Kadisz za milion dolarów”. Autorzy otrzymali zań Nagrodę Watergate, zaś antynagrodę, „Hienę Roku” Ralph Buechi, kierownik Działu Międzynarodowego Axel Springer AG i przewodniczący Rady Nadzorczej Ringier Axel Springer Polska. W tym numerze Forum Dziennikarzy publikujemy w całości „historię tej choroby” - tekst, sprostowanie oraz wywiad odsłaniający kulisy powstawania publikacji i prób „odkręcania” jej skutków. Ta historia mówi bardzo dużo i poglądowo co wynika z sytuacji gdy centrala ważnego polskiego medium nie znajduje się w Warszawie lecz Berlinie.

Gala nagród SDP odbywała się w cieniu wydarzeń na Ukrainie. Nasz gość, Siergiej Tomilenko, wiceprzewodniczący Narodowej Unii Dziennikarzy Ukrainy, opowiadał o sytuacji w której na Majdanie kamizelka z napisem PRESS już nie chroni przed atakiem. Przeciwnie, dziennikarze są – dosłownie - na celowniku władzy w Kijowie. Wydarzenia na Majdanie będzie można zobaczyć na znakomitych zdjęciach Tomasza Adamowicza ( jedno z nich – na okładce).

Od tego czasu historia przyspieszyła, władza się zmieniła, rewolucja wygrała… ale dziennikarze wciąż są tam na froncie. I na celowniku.

Piotr Legutko

Redaktor naczelny „Forum Dziennikarzy”

Udostępnij
Komentarze
Disqus

Jest to archiwalna wersja portalu. Nowa wersja portalu SDP.pl, dostępna pod adresem: https://sdp.pl